Σάββατο, 10 Μαΐου 2014

H αβάσταχτη ελαφρότητα της Eurovision

Τι είναι «σουρεαλιστικό, συχνά ξεκαρδιστικό και πιο... τυρώδες από το Φεστιβάλ Καμαμπέρ» (του τυριού!); Η Γιουροβίζιον! Για τους χαρακτηρισμούς... σερσέ «Νιου Γιορκ Τάιμς» και τον σχολιαστή τους Τομ Χόκινγκ, που κοιτά από μακριά – με περιέργεια ίσως και με λίγο αποτροπιασμό, όπως πολλοί–αυτό το ποπ τηλεοπτικό πάρτι.

H αβάσταχτη ελαφρότητα της Eurovision

«Η ελληνική κρίση εκτοπίστηκε από τις πρώτες ειδήσεις, η ενωμένη Ευρώπη βλέπει στις επικείμενες ευρωεκλογές το ένα τέταρτο των εκπροσώπων της που θα προκύψουν να είναι κατά της ένωσης και όμως η Γηραιά Ηπειρος έχει κάτι στο οποίο μπορεί να βασιστεί: τη Γιουροβίζιον» αναφέρει ο Χόκινγκ και άδικο δεν έχει.
Την ώρα που αίμα και μίσος ρέουν στην Κριμαία, ο «πόλεμος» μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας μεταφέρεται στις εθνικές τους συμμετοχές στον 59ο διαγωνισμό, στην Κοπεγχάγη, απόψε (στις 22.00, από τη ΝΕΡΙΤ),
οι μικρές, δίδυμες ξανθούλες εκπρόσωποι της πρώτης, αδελφές Τολματσέβι (σε σύνθεση του Δημήτρη Κοντόπουλου, παρακαλώ, σε σκηνοθεσία Φωκά Ευαγγελινού και μουσική εκγύμναση Αλεξ Παναγή) γιουχάρονται στον πρώτο ημιτελικό από την αίθουσα αλλά και από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η ουκρανική συμμετοχή καταχειροκροτείται και όλοι ασχολούνται - κυρίως διαδικτυακά - με μια αυστριακή τρανσέξουαλ «γυναίκα με μούσι» που ακούει στο όνομα Κοντσίτα Βουρστ. Οπου βουρστ σημαίνει «λουκάνικο» (με νόημα αυτό) αλλά και μεταφορικά «ανοησίες».

Τα παχυλά στοιχήματα που παίζονται στο περιθώριο της Γιουροβίζιον (μεγάλο αποκούμπι των μπουκμέικερ) είχαν εξαρχής την Κοντσίτα - ήτοι τον 25χρονο Τομ Νόιβιρθ από το Γκμούντεν - ως φαβορί, αλλά προτιμούν να δουν τον αντίπαλό της, τον Αρμένιο Αράμ Mp3, στο βάθρο του νικητή.

Ομως το παιχνίδι γύρω από την Κοντσίτα έχει στηθεί από νωρίς και το ανήσυχο, θεατρικά... συγκρατημένο βλέμμα της την ώρα που περίμενε να μάθει αν θα προκριθεί για τον αποψινό τελικό η συμμετοχή της με το «Rise Like A Phoenix» (κάτι σαν «Αναγεννήσου από τις στάχτες σου σαν φοίνικας»), ένα μείγμα μελωδιών από τις ταινίες του Τζέιμς Μποντ, σήμαινε πολλά. Κυρίως ότι το παιχνίδι παίζεται σε επίπεδο εντυπώσεων και κάποιοι στον διαγωνισμό - τον πλέον φίλα προσκείμενο και στην ομοφυλοφιλία, με το πρώτο τραγούδι για έρωτα μεταξύ ανδρών από το 1961 ακόμη! - έχουν αποφασίσει να ζουμάρουν στην Κοντσίτα ως φαβορί.
Η αίθουσα Hallerne της Κοπεγχάγης απαίτησε, με ένα ρυθμικό «Austria, Austria», την πρόκρισή της για τον τελικό, συμμεριζόμενη την τεατράλε αγωνία της (πίσω από τις μεγάλες βλεφαρίδες της) στην οποία ζουμάριζε επίμονα ο φακός, ανεβάζοντας την τηλεθέαση και το ενδιαφέρον για το «πανηγυράκι» στα ύψη. Γιατί να μην το εκμεταλλευθεί αυτό λοιπόν η EBU (Ενωση Ευρωπαϊκών Ραδιοτηλεοράσεων), διοργανώτρια του μακρόχρονου θεσμού;
Κάτι αντίστοιχο δεν είχε γίνει και το 1998 (αλλά και το 2011 που επανήλθε για να μείνει εκτός τελικού) με την ισραηλινή τρανσέξουαλ Ντάνα Ιντερνάσιοναλ και την «Ντίβα» της; Κάτι που της χάρισε τον τίτλο τής πλέον συζητημένης και θρυλικής μορφής στην ιστορία του ποπ τηλεοπτικού διαγωνισμού.
Η Κοντσίτα, που είδε τους φίλους της στο facebook από 4.000 να αυξάνονται σε 60.000 μέσα σε δύο μόλις ημέρες, που έχει ήδη 3.800.000 χτυπήματα στο τραγούδι της στο YouTube, ξεκίνησε με τάλεντ σόου το 2006 για να περάσει στη σφαίρα των σταρ σε άλλο σόου το 2011, τραγουδώντας το «My Heart Will Go On» από τον «Τιτανικό» σε στυλ Σελίν Ντιόν. Κι έχει δουλέψει στο πλαίσιο ριάλιτι σόου σε εργοστάσιο ψαριών και με νομάδες της Ναμίμπια!
Λίγο πριν από το επιτηδευμένο τέλος στην αγωνία της Κοντσίτα Βουρστ, που ανακοινώθηκε τελευταία στις δέκα προκρίσεις του δεύτερου ημιτελικού της Πέμπτης - κάνοντας και τα στοιχήματα να «ανάψουν» -, είχε μπει τέλος και στην αγωνία της ελληνικής συμμετοχής με το... ελληνικότατο τραγούδι «Rise Up!» και τους Freaky Fortune fet. Riskykidd. Με μια εμφάνιση που είχε ένα τραμπολίνο και πολλά χοροπηδηχτά, αλλά και την παγκόσμια πρωτοτυπία των φάλτσων ακόμη και στο ραπάρισμα (!) και μια πολύ μέτρια εμφάνιση (ας μην πιάσουμε το ενδυματολικό...), όπως βοούσαν τα ευρωπαϊκά γιουροβιζιονικά σάιτ.
Βέβαια, με την Κύπρο και το 12άρι της εκτός διαγωνισμού λόγω κρίσης, την Αλβανία - που δίνει επίσης βαθμούς να ψηφίζει μόνο στον πρώτο ημιτελικό και ένα «εχθρικό» περιβάλλον εθνικών συμμετοχών σε επίπεδο κρίσης, φαίνεται ότι ισχύουν τα σχόλια ότι μόνο οι εθνικές επιτροπές (καθορίζουν το 50% του βαθμού) ποντάρισαν στο «Rise Up!» του τραμπολίνου και το προέκριναν. Εκείνο δηλαδή στο οποίο αντέδρασε επισήμως η τουρκική τηλεόραση - η ψήφος των επιτροπών - και αποφάσισε να μείνει εκτός διαγωνισμού, διαμαρτυρόμενη, έσωσε το τραγούδι της ΝΕΡΙΤ που διαγωνίζεται απόψε στη δέκατη θέση;

Μια λεπτομέρεια που επισημαίνουν και οι «Νιου Γιορκ Τάιμς»: στον δεύτερο ημιτελικό, όπου διαγωνίστηκε η ελληνική συμμετοχή, ψήφιζε και η Γερμανία (ειρωνεία;), μία από τις Big 5, τις πέντε ιδρύτριες χώρες του διαγωνισμού (μαζί με Γαλλία, Βρετανία, Ισπανία, Ιταλία), οι οποίες μαζί με την εκάστοτε περσινή νικήτρια διαγωνίζονται πάντα απευθείας στον τελικό, αλλά ανά τρεις ψηφίζουν στους δυο ημιτελικούς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου