Τετάρτη, 24 Ιουνίου 2015

10 Απλοί τρόποι για να χειριστείτε τις δύσκολες συζητήσεις

Άρθρο της ψυχολόγου Lise Leblanc

Οι άνθρωποι συχνά παραπονούνται ότι στις μέρες μας δεν υπάρχει ξεκάθαρη επικοινωνία με τους άλλους. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει επικοινωνία σε μεγάλο ποσοστό, αλλά κατά το μεγαλύτερο μέρος της είναι έμμεση, δηλαδή μέσω μηνυμάτων στο κινητό καιMAIL και συχνά προκύπτει χωρίς ιδιαίτερη σκέψη, ενώ θα έπρεπε να συμβαίνει το αντίθετο.
 Η επικοινωνία με ειλικρίνεια κι εντιμότητα – και όχι λόγω συναισθηματικής παλινδρόμησης – δεν είναι εύκολη διαδικασία. Η αναγνώριση όμως ότι η καλή επικοινωνία αποτελεί μια ικανότητα – κι όχι κάτι που μπορούμε απλώς να επαναλαμβάνουμε χωρίς να σκεφτόμαστε – είναι κάτι πολύ ενθαρρυντικό.

Η διαπίστωση αυτή είναι ιδιαίτερα χρήσιμη σε περιπτώσεις που πρέπει να θίξουμε ένα ακανθώδες ζήτημα και να ξεκινήσουμε κατά πάσα πιθανότητα μια δύσκολη συζήτηση. Είτε πρόκειται για έναν διαπληκτισμό με κάποιον φίλο, μια εριστική συζήτηση με έναν συνάδελφο, ένα μακροχρόνιο ζήτημα με ένα μέλος της οικογένειας ή οποιοδήποτε άλλο είδος πιθανής σύγκρουσης, η καλλιέργεια των σωστών δεξιοτήτων επικοινωνίας θα αποδειχτούν πολύ χρήσιμες για σας.

Παρακάτω παραθέτονται 10 συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να επικοινωνείτε με τους άλλους – ειδικά όταν το προσπαθείτε – κι έτσι θα καταφέρετε να πείτε ακριβώς αυτά που πρέπει χωρίς να χειροτερέψετε την κατάσταση.

1. Καθορίστε τις προθέσεις σας
Πριν από κάποια συζήτηση, καθίστε και σκεφτείτε εστιάζοντας σε αυτό που θέλετε να αποκομίσετε από τη συνομιλία. Στη συνέχεια γράψτε τις προθέσεις σας σε ένα χαρτί. Δείτε με ειλικρίνεια αυτό που ελπίζετε να πετύχετε.ΑΝ σκοπεύετε να κατηγορήσετε τον άλλο ή να απαιτήσετε να σας ζητήσει συγγνώμη, περιμένετε τουλάχιστον άλλες 24 ώρες αφού μάλλον δεν είστε έτοιμοι να κάνετε έναν ειλικρινή διάλογο όπου θα ακουστούν και οι 2 πλευρές.

2. Προσέξτε το ύφος σας
Αν είστε εσείς εκείνος που θα ξεκινήσει τη συζήτηση, φροντίστε να προσεγγίσετε το άλλο άτομο φιλικά. Βεβαιωθείτε ότι δεν είστε επιθετικοί, αμυντικοί ή παθητικοί. Μπορείτε να αρχίσετε ακόμη και λέγοντας: «Νομίζω πως πρέπει να κάνουμε μια ειλικρινή συζήτηση». Αυτό θα δώσει στο άλλο άτομο την ευκαιρία να συνειδητοποιήσει ότι δεν θα πρόκειται για μια συνηθισμένη συζήτηση και δεν θα υπάρχουν περιορισμοί.

3. Συνειδητοποιήστε ότι έχει μεγάλη σημασία να αισθάνεστε και οι δύο άνετα
Φροντίστε να ρωτήσετε το άλλο άτομοΑΝ είναι η κατάλληλη στιγμή για να μιλήσετε. Αυτή η άμεση ερώτηση θα του επιτρέψει να διαπιστώσει κατά πόσον ή όχι είναι έτοιμο για συζήτηση δείχνοντας ταυτοχρόνως ότι ο χρόνος και η ενέργειά του αποτελούν προτεραιότητα για σας ανεξαρτήτως από τις διαφορές σας. Η αναμονή της σωστής στιγμής για να ξεκινήσετε μια δύσκολη συζήτηση μπορεί να κάνει τη διαφορά ανάμεσα σε ένα θετικό κι ένα αρνητικό αποτέλεσμα.

4. Μην στοχοποιείτε το άλλο άτομο
Αν επικρίνετε συνεχώς τον άλλο (πχ εσύ έκανες αυτό, εσύ δεν έκανες το άλλο, εσύ με έκανες να αισθάνομαι με τον τάδε τρόπο, εσύ με ανάγκασες να κάνω την τάδε πράξη), δεν υποχρεώνετε μόνο το άλλο άτομο να αμυνθεί, αλλά βάζετε τον εαυτό σας στη θέση του θύματος. Με άλλα λόγια, αν βγάζετε θυμό προς τα έξω θα αισθανθείτε ότι κατέχετε δύναμη για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, αλλά στην πραγματικότητα μπαίνετε σε μια θέση πλήρους αδυναμίας. Έτσι, αντί να κάνετε το άλλο άτομο αυτομάτως να αισθάνεται σαν κατηγορούμενο, αναλάβετε την ευθύνη για τα δικά σας λάθη που ίσως συνέβαλαν στη δημιουργία του προβλήματος.

5. Παραμείνετε ήρεμοι κι υπομονετικοί
Δώστε χρόνο στο άλλο άτομο να σας απαντήσει χωρίς να το διακόπτετε ή να υπερασπίζεστε τον εαυτό σας. Δώστε του το πλεονέκτημα της αμφιβολίας και δεχτείτε την πιθανότητα να κάνετε λάθος, ώστε να καταφέρετε τουλάχιστον να ακούσετε τη δική του πλευρά όσον αφορά το πρόβλημα. Ένα πράγμα που μπορώ να σας εγγυηθώ είναι ότι θα βρείτε τη δική του εκδοχή της αλήθειας πολύ διαφορετική από τη δική σας.

6. Μπείτε στη θέση του άλλου
Παρ’ όλο που θέλετε να σκεφτείτε τη δική σας συμβολή στη συζήτηση, είναι εξίσου σημαντικό να εξετάσετε και τις εναλλακτικές οπτικές. Συγκεκριμένα, δοκιμάστε να υιοθετήσετε την οπτική του άλλου ατόμου. Προσπαθήστε ακόμη και να το φανταστείτε όταν ήταν παιδί καθώς αφηγείται τη δική του εκδοχή των γεγονότων, αφού αυτό θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε τα συναισθήματα αδυναμίας που ίσως νιώθει.

7. Μην προσπαθήσετε να βάλετε «ταμπέλες» στο άλλο άτομο
Για παράδειγμα, αν ξεκινήσετε αποκαλώντας το άλλο άτομο «ψεύτη και απατεώνα», ουσιαστικά κάνετε επίθεση. Ακόμη και αν όντως σας έχει εξαπατήσει ή σας έχει πει ψέματα, πρέπει να διατηρήσετε ένα συγκεκριμένο θέμα στη συζήτηση προκειμένου να αποφευχθεί η κλιμάκωση της σύγκρουσης. Έτσι, αντί να επιτίθεστε στον άλλο, εστιάστε τη συζήτηση στη συμπεριφορά του. Είναι διαφορετικό το ποιός είναι κάποιος από το τι έχει κάνει. Μπορείτε να αλλάξετε τη συμπεριφορά σας, αλλά δεν μπορείτε να αλλάξετε αυτό που είστε.

8. Απαλλαγείτε από τις προσδοκίες σας
Οι δύσκολες συζητήσεις αποτελούν εξάσκηση της διαδικασίας της επίγνωσης. Ενώ μπορείτε και πρέπει να ξεκινήσετε τη συνομιλία με ξεκάθαρες προθέσεις, φροντίστε να μην έχετε αυστηρές προσδοκίες. Οι προσδοκίες μπορεί να λειτουργήσουν πιο πολύ ως μια προμελετημένη εμφάνιση αισθημάτων πικρίας και να σας οδηγήσουν στην απογοήτευση. Γι’ αυτό λοιπόν κάνετε στον εαυτό σας τη χάρη και ξεκινήστε τη συνομιλία έχοντας ανοιχτό μυαλό.

9. Προετοιμαστείτε
Ειδικά σε περίπτωση που διακυβεύονται πολλά, είναι πιθανό να θέλετε να κάνετε μια συνομιλία με έναν έμπιστο φίλο πριν γίνει η πραγματική συζήτηση με το συγκεκριμένο άτομο. Αφιερώστε λίγα λεπτά για να σκεφτείτε το χειρότερο σενάριο που θα μπορούσε να συμβεί και στη συνέχεια το καλύτερο. Ο σκοπός είναι να προετοιμαστείτε διανοητικά κι έτσι να αποκομίσετε πληροφορίες σχετικά με στοιχεία όπως το ύφος σας, τις λέξεις που θα χρησιμοποιήσετε και ούτω καθεξής.

10. Αξιολογήστε τον εαυτό σας
Όταν η συνομιλία τελειώσει, κοιτάξτε τις προθέσεις σας τις οποίες είχατε γράψει στο χαρτί και στη συνέχεια σε μια κλίμακα από το 1 ως το 10 αξιολογήστε το πόσο παραμείνατε επικεντρωμένοι εκεί. Αυτό θα σας βοηθήσει να προχωρήσετε μπροστά: η καλή επικοινωνία χρειάζεται εξάσκηση.
Μπορεί να είστε καλοί στην καθημερινή επικοινωνία, αλλά η επικοινωνία με τα δύσκολα συναισθήματα χρειάζεται ένα εντελώς διαφορετικό σύνολο δεξιοτήτων κι εξάσκηση προκειμένου να έχει αποτελέσματα! Ξεκινήστε σήμερα κιόλας και όλα θα πάνε καλά.

via

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου